czwartek, 15 sierpnia 2013

"Szatańskie wersety" Salman Rushdie


Nie uważam ją za arcydzieło. Nie uważam, że trzeba ją koniecznie przeczytać, albo kupić. Ja żałuję wydanych na nią pieniędzy. Niestety odradzam.


O czym jest książka? O wszystkim i o niczym. Taki groch z kapustą. W powieści poruszane jest tak wiele tematów, wątków i postaci, że samo streszczenie "Szatańskich wersetów" graniczy z cudem.

Główni bohaterowie Dżibril Fariśta (aktor wcielający się w postacie bogów) i Saladyn Ćamća (człowiek podkładający głosy różnym postaciom) spotykają się w samolocie lecącym z Bombaju do Londynu. Samolot porywają terroryści i podczas lotu wysadzają go nad kanałem La Manche. Jedynymi, cudem uratowanym pasażerami są Dżibril Fariśta i Saladyn Ćamća. Ten pierwszy po cudownym ocaleniu zamienia się w anioła, drugi w diabła.  Całe wydarzenie okazuje się dopiero początkiem dziwnych zdarzeń... Z naciskiem na słowo DZIWNYCH.

Książkę kupiłam, bo jest modna. Każdy ma ją u siebie na półce. Do tego autor z wyrokiem śmierci. Anonimowy wydawca. Pozytywne recenzje. Same argumenty na TAK do przeczytania "Szatańskich wersetów".
Przyznam się bez bicia, że książki nie przeczytałam w całości. Po przeczytaniu 1/4 zaczynałam siebie w myślach karcić: "Kupiłam bardzo drogą książkę i co? Nie przeczytam?". I nie przeczytałam. Książka ciężka, nawet bardzo (nie tylko chodzi o samą treść, ale fizycznie również jest ciężka, co nie pomaga w jej czytaniu). Wątki są tak różnorodne, jest ich tyle, do tego te religijne, baśniowe i wielokulturowe elementy, które pojawiają się na każdej stronie... Strasznie męczące. Styl pisania autora również nie należy do przyjemnych i lekkich w odbiorze.
Co do treści obrazoburczych. Są. Czy na tyle poważne, aby skazać za nie na śmierć? Nie.

Po przeczytaniu mam wrażenie, że książka i autor mają bardzo dobrych marketingowców. I chyba dzięki temu "Szatańskie wersety" są obecnie tak popularne.

Nie uważam ją za arcydzieło. Nie uważam, że trzeba ją koniecznie przeczytać, albo kupić. Ja żałuję wydanych na nią pieniędzy. Niestety odradzam.

Na PLUS:
  • brak
Na MINUS
  • pogmatwanie z poplątaniem
  • wielokulturowość, wieloznaczność i wszystko co zaczyna się od wielo-
  • wiele wątków nic nie wnoszących do całej historii, a jedynie zapełniających puste strony
  • ciężki styl pisania autora
  • książka swoje waży, i to nie mało, ale całkiem sporo
  Szatańskie wersety. Salman Rushdi. Dom Wydawniczy REBIS Sp. z o.o., Poznań 2013

Cena: ok 45 zł

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz